top of page

Leke, lære og utforske: Slik skaper vi et trygt og stimulerende miljø for ettåringen i barnehagen

ettåringen i barnehagen leke lære utforske 0-3 år

Når ettåringen starter i barnehagen, er det kanskje første gang det lille mennesket skal være borte hjemmefra på ordentlig. Det er nærmest umulig å forestille seg at det samme barnet skal lukke porten bak seg for siste gang fem år senere, med en million nye erfaringer og kunnskap i både kropp og sinn. For akkurat nå er alt nytt, og et hav av ukjente opplevelser og erfaringer venter. Da er det utrolig godt at det finnes barnehageansatte som tar i mot, og sørger for at de minste får dekket sitt behov. De har gjort det før.

Alle barn er ulike, men noen trekk går igjen i de ulike aldersgruppene, og ettåringen har sine. Mange av tilpasningene vi må gjøre når vi skal ta i mot nye små venner i barnehagen, handler om miljøet og rutinene våre. Vi må skape et trygt miljø som oppmuntrer ettåringen til å klatre, bevege seg, bruke alle sansene sine og utforske, uten at de ansatte må begrense dem. Samtidig må vi gi rom for for omsorg, trygghet og ro.


1-åringen erfarer og utforsker verden med kroppen og sansene.

Alt i omgivelsene skal oppleves. 

Er det hardt eller mykt? Tungt eller lett? Detaljene blir nøye studert, 

alt må smakes på og kjennes på. Luktes på, og smakes på igjen. 

De rister på det, kaster det fra seg, plukker det opp igjen. Lager det lyd?

Skjer det noe når det treffer bakken? Skjer det samme hvis jeg prøver igjen?

Smaker denne steinen likt som den steinen jeg smakte på i sted?


Det klatres opp og ned, det løpes frem og tilbake, det krypes under og krabbes over, 

og slik utvikler 1-åringen nye ferdigheter, som koordinasjon, balanse, og romsans.


Ettåringen trenger rikelig med muligheter for bevegelse både inne og ute. Det handler rett og slett om en grunnleggende forutsetning for trivsel og utvikling for de minste. 


ett-åringen i barnehagen lek og aktiviteter for 1-åringen

For å gjøre verden trygg og spennende, må vi skape et positivt miljø som anerkjenner barnets glede og motivasjon for bevegelse, uten at de må begrenses av stadige formaninger fra voksne, om å "være forsiktig", eller "ikke klatre der". Legg til rette for varierte aktiviteter som styrker balanse, klatreferdigheter og koordinasjon.

Det trenger ikke være mer avansert enn at du rydder unna unødvendige møbler, og legger puter og madrasser på gulvet, gir plass til å løpe, veive med armene, velte, rulle og hoppe.


Ettåringen bruker lek som verktøy

Også leken er preget av å undersøke omverdenen med sansene, uten mål eller plan. Etter mange gjentakelser gir det resultater, og barna får en grunnleggende erfaring med materialer og omgivelser. Koppen som deiser i gulvet for tolvte gang, eller sokkene som blir dratt av så fort de er på, har en funksjon for barnets utvikling. Virkningen av ulike handlinger blir satt i system, og barnet begynner å lære hvordan ting fungerer. Tilby leker som gir gir noe av den samme effekten. En ball som kan rulle ned i en bøtte, plukkes opp igjen, og rulle på nytt. Klosser som kan stables og veltes. Luker som kan åpnes og lukkes. Rytmeinstrumenter med myke lyder.

ettåringen i barnehagen trenger hvile

Behov for hvile i barnehagen

Mellom all utforskning, lek og nye oppdagelser, er det klart man blir sliten. Barna må øve seg på å ta pauser, og det er jo ikke så lett å prioritere en pause, når verden er full av nye og spennende fenomener. Vi hjelper dem ved å tilby rolige stunder i løpet av dagen. En hvilestund med smokk eller kosedyr, kanskje litt rolig musikk, et rom med dempet belysning og myke elementer, kan gjøre underverker for et slitent hode.


Ettåringen observerer omgivelsene

De får med seg det meste, og er gode på å lese ansiktsuttrykk, stemning og bevegelser. Synet spiller en viktig rolle i kommunikasjon, og ved hjelp av observasjon, utvikler barna en begynnende forståelse for følelser. Selv om de ikke forstår hvorfor uttrykket i et ansikt forandrer seg, tolker de raskt et ansiktsuttrykk som utstråler negative følelser, og kan bli usikre eller på vakt. På samme måte tolker de glede og ro, og lar seg påvirke av god stemning. Barna imiterer tidlig bevegelser og handlinger, og dette bidrar til utviklingen av barnets kommunikasjon. 


Ta med deg barna i daglige sysler, gi dem en sleiv når du lager mat, en kopp når du tar ut av oppvaskmaskinen, en fuktig klut når du tørker av bordet. Vis dem hva du gjør, prat om alt du gjør. Se i bøker sammen, se ut av vinduet sammen, og sitt på gresset sammen.


Å forstå verden sammen med ettåringen i barnehagen, er ganske magisk.

I det ettåringen begynner sitt eventyr i barnehagen, starter de på en reise fylt med utforskning, oppdagelser og læring. Hvert eneste øyeblikk er en mulighet til å absorbere verden gjennom sansene, å teste grenser og å utvikle seg både fysisk og mentalt.


Gjennom å tilrettelegge for et trygt, stimulerende og inkluderende miljø, legger vi grunnlaget for ettåringens trivsel og utvikling. Vi gir dem rom til å utforske, leke og lære uten begrensninger. Vi tilbyr varierte aktiviteter som styrker deres fysiske ferdigheter og kognitive evner. Vi anerkjenner og verdsetter deres glede og nysgjerrighet, og vi gir dem muligheten til å utforske verden rundt dem på egne premisser.


Gjennom engasjement, omsorg og tilstedeværelse, kan vi bli med ettåringene på deres livs først eventyr, og være en del av deres stadig voksende verden.


Tema for neste prosjektpakke blir de minste i barnehagen, og den vil være full av aktiviteter som innbyr til bevegelse, sanseopplevelser, fellesskap og samhandling. Den er planlagt ferdig før sommeren. I mellomtiden kan du se på materialet som allerede finnes i nettbutikken, og melde deg på nyhetsbrevet for å sikre at du får beskjed når den er klar. Du finner alt fra prosjektpakka her.

lek læring og utforsking for ettåringen i barnehagen

43 visninger0 kommentarer

Σχόλια


bottom of page